Celé české divadlo je ochotnické. Přijde mi přirozené, že umělci mají levicové instinkty, říká režisér Hába

Umělci a divadelníci jsou podle režiséra Michala Háby spíš levicově zaměření. „Přijde mi samozřejmé, že mají levicové instinkty. Jde o vztahu ke světu, který tak, jak je teď, opravdu není spravedlivý,“ tvrdí ve vysílání Radia Wave. Možná proto se o něm říká, že je jako režisér kontroverzní nebo nonkonformní. „Rozhodně jsou potřeba změny. Anebo je důležité si alespoň umět dokázat představit, jak by mohl vypadat nějaký lepší svět,“ věří.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Diváci v hledišti

„Kultura je podfinancovaná. Ale o tom se můžeme bavit pořád. Stejně jako se můžeme pořád bavit o environmentální krizi,“ říká Michal Hába (ilustrační foto) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Celé české divadlo je v podstatě ochotnické, protože si všichni vyděláváme jinde,“ cituje režisér Hába svého kolegu Jana Friče. „Herci v seriálech a reklamách nebo režiséři to mají v tomhle ohledu trochu snazší.“

Přehrát

00:00 / 00:00

„Přijde mi samozřejmé, že umělci mají levicové instinkty.“ Poslechněte si celý rozhovor s divadelním režisérem Michalem Hábou

„Já sám ale nic jiného neumím, možná pracovat rukama, ale ne moc dobře.“

„Kultura je každopádně podfinancovaná, to je fakt. Ale o tom se můžeme bavit pořád. Stejně jako se můžeme pořád bavit o environmentální krizi,“ uznává ve vysílání Radia Wave.

Umělci a divadelníci jsou podle něj spíš levicově zaměření. „Přijde mi samozřejmé, že mají levicové instinkty. Jde o vztahu ke  světu, který tak, jak je teď, opravdu není spravedlivý,“ tvrdí Hába. 

„Rozhodně jsou potřeba změny. Anebo je důležité si alespoň umět dokázat představit, jak by mohl vypadat nějaký lepší svět,“ věří režisér a pokračuje: 

„Teď mě možná bude někdo obviňovat ze zpátečnictví a chytat za slovo, ale myslím, že je to o nějaké progresivnosti. Prostě o schopnosti si představit, že svět může být lepší, nebo minimálně méně nespravedlivý, méně nesvobodný a tak.“

Režisér Michal Hába | Foto: Tomáš Berný | Zdroj: Český rozhlas

Všichni nemůžou být kapitalisti

Na květnovém festivalu Divadelní Flora v Olomouci budou k vidění dvě jeho inscenace, Peer Gynt od Henrika Ibsena a VOJCEK_jednorozměrný člověk od Georg Büchnera.

Budoucí umělecký šéf Dejvického divadla: Proslulost souboru může být na obtíž, ale i obrovskou výhodou

Číst článek

Peer Gynt i Vojcek podle jeho slov ideálně zapadli do současného světa. Všichni chtějí být svobodní, ale bez odpovědnosti. Pravda je taková, že všichni máme jednu svobodu – buď pracovat, nebo zemřít hladem, protože kapitalisty být všichni nemůžeme, tolik místa v kapitalistické třídě není,“ tvrdí režisér.

Možná proto se o něm říká, že je jako režisér kontroverzní nebo nonkonformní. Překvapilo mě, že nezaznělo slovo radikální, což slýchám docela často. Může to vypadat, že se snažím o radikální výklad, ale mně přijde, že to všechno sedí, reaguje Hába a dodává: 

„Baví mě vyhmátnout klasického autora a ukázat, co je na jeho díle pořád platné.“

Kromě toho se chystá na zpracování Války s mloky Karla Čapka nebo opery La Traviata od Giuseppe Verdiho.

Poslechněte si celý rozhovor, audio je nahoře v článku.

Jarda Petřík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme