Jawa se vrací do povědomí plochodrážního světa. Vyhráno ještě nemáme, říkají majitelé

Ole Olssen, Ivan Mauger nebo Jiří Štancl. To jsou jen některá jména z celé řady mistrů světa na ploché dráze, kteří vavříny na drahách vybojovali na motocyklu Jawa. Dnes už se stroje z divišovské továrny takovému věhlasu netěší. To se ale možná časem změní.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plochá dráha

Plochá dráha | Foto: KS Toruń, Creative Commons Attribution 2.0 Generic

Když v roce 1948 založil Jaroslav Simandl v Divišově nedaleko Benešova továrnu na výrobu závodních motocyklů, za nedlouho ji znal celý svět. Značka Eso byla jednou z nejžádanějších mezi silničními, motokrosovými, ale hlavně plochodrážními motocykly na světě.

Věhlas neztratila továrna ani za vlády komunistů, kteří ji Šimandlovi vzali a přejmenovali na Jawu. Sám její zakladatel v ní dál pracoval jako konstruktér. Soumrak nastal až s příchodem nového milénia.

Přehrát

00:00 / 00:00

Novým majitelům se podařilo vrátit slavnou značku na trh

„Bylo mi smutno. Fabrika, kterou bývalí majitelé přebírali s třicetimilionovým ziskem, najednou padla skoro až do padesátimilionového dluhu. Je tady ještě hodně lidí, kteří kdyby některé z majitelů dostali do rukou, tak špatně dopadnou,“ říká František Kyselka.

Ten v továrně pracoval během její největší slávy, v době, kdy jí dovedli nezodpovědní majitelé ke krachu a pracuje v ní i dnes, kdy se snaží Jawa dostat zpět do povědomí plochodrážního světa.

„Bylo tady vedeno asi patnáct lidí, kteří firmu drželi, aby se úplně nerozsypala a aby se nerozkradlo, co se ještě rozkrást dalo,“ říká Ota Kmínek zástupce ředitele společnosti D-ANA, která minulý rok továrnu v dražbě koupila.

Motocyklová značka Jawa Divišov se z krachu dostává zpět na výsluní

Číst článek

„Pro nás byli nejdůležitější staří mistři, kteří tady dělali dvacet, třicet a někteří i čtyřicet let. Některé se nám podařilo získat zpátky, ale hledáme i nové,“ dodává zástupce společnosti, jež se podařilo kdysi slavnou značku Jawa znovu dostat na trh.

„Ještě zdaleka nemáme vyhráno, pořád přesvědčujeme. Máme výhodu v tom, že naše rámy jsou stále nejlepší. U motorů je to horší, většina závodníků jezdí na motorech GM (italské motory – pozn. red.), které jsou skutečně dobré. Chceme prorazit výchovou mladých kluků, které začnou na našich motorech jezdit,“ plánuje Kmínek.

S Jawou spojil své jméno talentovaný Rus Sajfutdinov

S továrnou už navíc veřejně spolupracuje a na motorech Jawa jezdí nejen mladý český jezdec Václav Milík, ale také nejlepší ruský plochodrážník současnosti Emil Sajfutdinov, který už má na svém kontě třeba juniorský titul mistra světa nebo několik vavřínů ve světové Grand prix.

I zvyšující se zájem jezdců o výrobky Jawa, dává lidem v továrně naději, že tentokrát o práci už nepřijdou.

„Jsem moc ráda za současnou situaci, děkuji majitelům. Když to děda zakládal, tak dal místním práci a byla by škoda, kdyby nastal konec. Jsme známí po celém světě,“ říká vnučka zakladatele Jaroslava Simandla paní Růčková, která se do továrny před rokem vrátila.

Petr Kadeřábek, Petr Hašek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme