Jak se prodat přes Instagram. Sociální síť se stala lukrativním místem pro mnoho malých podnikatelů
Instagram se v poslední době stal vhodnou platformou pro pracovníky na volné noze nebo malé organizace toužící oslovit nové publikum. Sociální síť toho dosáhla hlavně díky vylepšeným filtrům u fotek a především zavedení funkce Stories. Ta dovoluje nahrát obrázek nebo video, které zmizí během 24 hodin.
„Instagram je jako váš vlastní obchod. Lidé se už neptají na vizitky. Raději se zeptají na vaši přezdívku na síti. Je to rychlejší, vytáhnete telefon a hned jste spojeni,“ řekla pro BBC stylistka Donna McCullochová, která vystupuje pod přezdívkou Sulky Doll.
iROZHLAS versus Instagram: naše zpravodajství na oblíbené platformě foodbloggerů a celebrit
Číst článek
Podle odborníků je především důležité dodržet několik zásad. Klíčem k úspěchu je například jasná profilace příspěvků. Úspěšné jsou jasně zaměřené koncepty. Ať už jde například o jógu nebo o módu. Alespoň to tvrdí fotograf Danny Coy, který sám má 173 000 sledujících a pracuje také jako instagramový konzultant. Za 300 liber měsíčně je jeho firma Vibrance schopna zajistit uživateli nárůst o 2000 sledujících týdně.
Coy radí především postovat příspěvky pravidelně a mít vždy několik zajímavých obrázků v záloze k dispozici. „Nemusíte přidávat věci každý den, ale je důležité držet interval a držet se svého místa. Když budete pokaždé přidávat různorodé fotky, lidé budou mít problém porozumět, co vlastně chcete říct a kam míříte,“ tvrdí.
Instagram zajímá i freelancery
Mnoho Dannyho zákazníků jsou například malé společnosti, které chtějí zvýšit svá čísla, aby na platformě vypadaly důvěryhodněji. Čas od času se navíc objeví zajímavý fotograf, který cítí, že má šanci prorazit a potřebuje, aby o něm vědělo co nejvíce lidí.
Z úspěšných uživatelů s velkým počtem sledujících se totiž stávají jacísi ambasadoři neboli 'influenceři'. A takoví už často dostávají od značek za příspěvky zaplaceno. Vměstnání produktu nebo loga značky může být lukrativním výdělkem.
Coy tak například přiznal, že by si klidně mohl vydělávat dva až tři tisíce liber měsíčně. Záleží ale na dohodě se značkou. Firma totiž příspěvky může používat, i pokud je v příspěvku označena pouze z libosti influencera. „Většina firem se nejprve zeptá, ale pokud ji označíte bez předešlé dohody, mohou si dělat, co chtějí.“
Důležité jsou hastagy i 'příběhy'
Instruktora jógy Cat Meffanová zase na síti sdílí své fotky jógových pozic v rozmanitých lokacích po celém světě. Díky tomu ji sleduje přes 77 000 uživatelů, které instruktorka prý inspiruje a motivuje. A především ji velký počet sledujících pomáhá v byznysu.
„Prodala jsem můj první jógový zájezd během chvilky a jediné, co bylo potřeba udělat, bylo sdílet jeden post. Byla jsem šokována a nadšena. To je síla Instagramu,“ řekla.
Meffanová tvrdí, že stráví klidně hodinu při vytváření popisku u fotky. Častokrát tedy mnohem déle než samotným focením. „Někdy jen vyběhnu ven a něco nafotíme s mým přítelem. Častěji ale fotím sama, ať už selfie nebo pomocí samospouště.“
Právě správné popisky ale nakonec jsou klíčovým faktorem. A to především přidáním správných hastagů – tady slov s příznakem # před slovem, sloužící jako hypertextový odkaz vyhledávající další příspěvky se stejným heslem. Jogínka tak nikdy nezapomene přidat #yoga zatímco stylistka McCullochová získává nové publikum i díky hashtagu #OOTD (zkratka anglického ‚outfit dne‘)
Obě také používají zmíněnou funkci Stories. Ty mají ukazovat lidi přesně takové, jací doopravdy jsou. „Stories umožňují, aby lidé získali více informací o vaší osobě i o značce. Je to jako pokukování za oponu. Největším komplimentem pak je, když vás lidi potkají a říkají, že vypadáte stejně v reálu jako na své stránce.“