Nostalgie a touha nebýt tolik online. Mladí lidé si oblíbili staré tlačítkové telefony i v době QR kódů

Nedůvěra vůči sociálním sítím, potřeba být offline, ale i nostalgie. Generace Z, lidé narození od poloviny devadesátých let do roku 2010, objevuje staré tlačítkové telefony. Roste i obliba vinylových desek nebo magnetofonových kazet. Podle britského serveru The Guardian vše souvisí s širším nostalgickým trendem i nedůvěrou vůči moderním technologiím. Život bez chytrých technologií ale může být stále složitější, připomíná server.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mobilní telefon Boring slip, vyvinutý společnostmi Heineken a Bodega, s funkcemi pro volání a psaní SMS

Mobilní telefon Boring slip, vyvinutý společnostmi Heineken a Bodega, s funkcemi pro volání a psaní SMS | Foto: Heineken / Bodega / HMD | Zdroj: Profimedia

Sociální sítě zaplavila nostalgie. Mladí lidé sdílejí videa se starými tlačítkovými nebo vyklápěcími telefony a tak trochu ironicky požadují, aby se tyto modely opět začaly používat.

Zahálka, lenošení a chybějící sociální dovednosti. Část dospělých se obává vlivu chytrých zařízení na děti

Číst článek

Ve videích často parodují známé filmy z nultých let, kdy zejména vyklápěcí telefony, takzvaná véčka, byly velmi populární.

Podle britského serveru The Guardian to souvisí se širším nostalgickým trendem, který se projevuje také rostoucím prodejem vinylových desek, magnetofonových kazet nebo fanouškovských časopisů, takzvaných fazinů.

Kromě nostalgie a touhy nebýt pořád dostupný může ale za oblibu starých modelů mobilních telefonů i nedůvěra vůči sociálním sítím a moderním technologiím obecně.

Britský The Guardian s odkazem na technologický institut Portulans napsal, že se dvacátníci více zajímají o soukromí na internetu, než například jejich rodiče nebo prarodiče.

Digitální minimalismus 

Generaci Z vadí i sběr osobních dat a narušení soukromí ze strany značek, vlád nebo podvodníků. Právě u této generace - lidí narozených od poloviny devadesátých let do roku 2010 - jako u jediné po roce 2021 klesl čas strávený na sociálních sítích.

Internet nabízí mladým flexibilitu, říká novinářka. Online práce nikdy nekončí, oponuje cestovatel

Číst článek

Tři z pěti zástupců generace Z tvrdí, že by chtěli být obecně méně online. Právě tento trend, který The Guardian nazývá „digitálním minimalismem“, stojí za oblibou starých telefonů.

Takzvaných véčkových telefonů se loni prodalo dvakrát víc než o rok předtím. Výrobci chytrých telefonů se ale podle výzkumné agentury Mintel nemusejí obávat poklesu zisků, devět z deseti prodaných telefonů jsou totiž stále ty chytré.

Tlačítkové telefony tak nadále zůstávají spíše okrajovou záležitostí.

Návrat k tlačítkovým telefonům může být osvobozující. Vzdát se ale chytřejších modelů a být offline je dnes složité, připomíná britský server.

„Většina důležitých služeb je teď dostupná online - vzdělání, zdravotnictví i bankovnictví,“ řekla pro The Guardian Hannah Whelanová z britské organizace Good Things Foundation Charity

Whelanová dále zmiňuje například prohlédnutí jídelního lístku, které velká část restaurací umožňuje přes QR kód. Ten, kdo nemá chytrý telefon, si takové menu zkrátka neprohlédne.

Marcel Faltys, jud Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme