Auta se prodlužují o dva centimetry ročně. Před 12 lety se nafoukla i parkovací místa, dnes už nestačí

Od 60. let se auta svými rozměry posunula nejméně o jednu obchodní třídu výš. Dnešní malé vozy mají rozměry tehdejší střední třídy. Tlak na velikost umocňují prodeje SUV, které trhu dominují.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V českých městech chybí čím dál víc parkovacích míst. Hlavní a zjevná příčina jsou rostoucí počty aut, což ilustrují například čísla Svazu dovozců automobilů (SDA). Mezi lety 2004 a 2022 podle nich narostl počet prodaných aut o polovinu.

Ve hře je ale i subtilnější mechanismus: výrobci aut přicházejí se stále většími vozy. Autoři webu Teoalida.com, který shromažďuje historická data o značkách a modelech aut, popsali nafukování aut hluboko do historie.

„Zdá se, že všechny evropské společnosti chtějí vyrábět větší auta, než jsou konkurenční vozy stejné třídy,“ píšou. „To vede k nárůstu průměrné délky vozu v každé třídě o dva centimetry ročně. Auta jsou také stále širší, což je problém pro návrh parkovacích míst, protože ve většině zemí jsou parkovací místa široká 2,5 metru. Většina kompaktních vozů měla v roce 1998 šířku pod 1,7 metru, od roku 2008 více než 1,8 metru. Rostoucí obliba SUV a crossoverů tento problém ještě zhoršila.“

Přesvědčivě ukazují, jak se auta od 60. let svými rozměry posunula nejméně o jednu třídu výš. „V 60. letech minulého století byla většina vozů středních, tedy čtyřmetrových. V 90. letech se rozšířily kompaktní vozy, opět čtyřmetrové. A v roce 2010 se těší rostoucí oblibě malé vozy, které mají opět čtyři metry,“ vypráví web. 

Bobtnají i modely nejprodávanější české značky Škody. Plocha Fabie se od uvedení modelu v roce 1999 zvětšila o 11 procent, Octavie o 10 procent, Superbu o 7 procent.

Nikdo nechce zůstat malý

Na současném českém vozovém parku jsme si ověřili, že se popsaný trend prolnul také do posledních desetiletí. Počítali jsme, jak se rozpíná nejprodávanější model v každé obchodní třídě, od mini po luxusní vozy. Každý model jsme sledovali od uvedení na trh po nejnovější verzi.

Expandují i parkovací místa. Přerušované čáry v grafu vymezují velikost vozidel, se kterou se počítalo při návrhu parkovišť. Původní norma z roku 1987 počítala s typickým rozměrem auta 4,25 × 1,65 metru. Odolávala do roku 2011, nový a dosud platný předpis auta zvětšil na 4,75 × 1,75 metru. Jak ale ukazují grafy, zejména šířkou většina dnešních vozů normu přetéká.

Adekvátně se zvětšila i norma pro velikost kolmého stání. Z obdélníku 4,5 × 2,25 metru se stalo dnešních 5 × 2,5 metru. Norma je závazná, menší stání nepovoluje. Větší sice ano, ale investoři obvykle staví místa na spodní hranici normy, aby na parkoviště dostali co nejvíc aut.

Jenže i současná norma za dnešními auty kulhá. Nejnovější Škoda Superb má na délku 4,87 metru, takže na kolmém parkovacím místě zbývá 13 cm. Audi Q8 nebo BMW X5 – v Česku oblíbená sportovní užitková vozidla neboli SUV – mají zase téměř přesně dva metry na šířku, takže na dříve namalovaných parkovacích místech mají na otevření dveří na každé straně 13 centimetrů. Podle nové normy stále jen 25 centimetrů. Úprava, která by parkovací místa znovu přifoukla na míru dnešním vozům, se ale nechystá.

Plnotučná SUV měla problém zaparkovat například v nejstarším parkovacím domě v Brně, ten tak dlouho zůstával poloprázdný. Nové vozy se na parkovací místa podle staré normy a do úzkých chodeb sotva vešly.

SUV místo prcků

K tomu se přidává změna vkusu řidičů: před dvaceti lety dominovaly malé vozy s 51procentním podílem na prodejích. Nahradila je SUV s dnešními 46 procenty. Český zájem o SUV v posledních letech dorovnal ten globální. V zámoří se prodeje SUV v závislosti na definici blíží šedesáti či osmdesáti procentům.

Jan Boček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme