Panamský průplav vysychá. Problémem je nedostatek dešťových srážek

Nejznámější vodní cesta v Americe, Panamský průplav, vysychá. Zkratka je závislá na dešťové vodě, které je ale v tuto chvíli v zemi nedostatek. Hladina jezera Gatún, kterým je průplav napájen, je kriticky nízká, píše server BBC. Nedostatkem vody je ohrožen nejen celosvětový obchod, ale i zásobování obyvatel pitnou vodou. Správa panamského průplavu se snaží přijít na způsoby, jak vodu ušetřit.

Panamský průplav Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Loď v Panamském průplavu

Panamský průplav je závislý na dešťové vodě, které je teď kriticky málo | Zdroj: Profimedia

Průplav funguje na systému zdymadel, které jsou napájeny jezerem Gatún a menším jezerem Alajuna. Jejich hladiny ale velmi rychle klesají.

Srážek totiž minulý rok spadlo v oblasti průplavu o 41 procent méně, než je obvyklé. Za celkový nedostatek vody v Panamě ale nemůže pouze déšť. Svoji vinu nese i meteorologický jev El Niňo. Vše tak přispělo k již druhému nejsuššímu roku v historii průplavu.

Jeho hladina by podle Nelsona Guerry, hydrologa Panamského průplavního úřadu, měla být minimálně o metr a půl vyšší než teď. „Hladina na pravítku je okolo 81,20  stopy (24,75 m),“ říká hydrolog pro server BBC.

Musí se tak zavést opatření, která by měla přispět k úspoře vody. Jednou z nich je omezený počet lodí a jejich hmotnosti. Z průměrných 36 teď může průplavem projet pouze 24 plavidel za den.

Zpomalení provozu sice přineslo šetření vody, poznamenalo však světový obchod. Oproti dřívějším možnostem přepravy přes průplav je teď objem obchodu o necelých 50 procent nižší. 

Bezpečných možností, jak se zkratce vyhnout, moc není. Kvůli tomu obchodníci vymýšlí různá řešení, jak ho objet po souši. Využívá se jak železniční, tak silniční doprava po Panamě. Náklady na přepravu se tím ale raketově zvýšily.

Úspora vody

Nedostatek vody v Panamském průplavu je stěžejní i pro obyvatele tohoto středoamerického státu. Správa průplavu zásobuje pitnou vodou z jezera Gatún polovinu země, včetně obyvatel hlavního města Panama City.

Úřad se zabývá přípravou plánu, podle něhož chce v příštích pěti letech investovat 8,5 miliardy dolarů do projektů udržitelnosti, které, jak doufá, pomohou vodní cestě přežít i v době, kdy planetou otřásají změny.

Jednou z možností je obnova starých zdymadel. Jedna loď, která projede průplavem, spotřebuje 50 milionů galonů vody. Novější zdymadla nesoucí název Neo–Panmax ušetří až 60 procent z tohoto obsahu.

Generální oprava starších zdymadel by byla velkým projektem, proto tato možnost moc nepřipadá v úvahu. Správa si ale našla způsoby, jak vodu znovu použít. Z jedné plavební komory do druhé vede křížové plnění, kterým se ušetří ekvivalent šesti denních přejezdů.

Mexiko City se potýká s nedostatkem vody. V chudých částech města teče jen několik hodin denně

Číst článek

V řešení je například i vybudování odsolovacích zařízení. Největším zdrojem pitné vody jsou v Panamě jezera a řeky, kterým se kvůli minimu srážek zvýšila slanost. Tato možnost je ale velmi nákladná a odstraňování soli z mořské vody vyžaduje obrovské množství energie.

Panamský průplav je tak v ohrožení a ti, kteří ho spravují, se snaží podnikat kroky k udržení životaschopnosti průplavu i v dalším století.

Velkou nadějí jsou očekávané deště v květnu. Pokud přijdou, průplav plánuje zvýšit počet lodí, které mohou proplouvat zdymadly. Je to ale pouze krátkodobé řešení.

Měnící se srážkové poměry jsou připomínkou toho, že změna klimatu může mít velký dopad na světový obchod a na dlouhodobou budoucnost Panamského průplavu.

van Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme