Remíza Korčoka a Pellegriniho. Modely druhého kola voleb prezidenta naznačují nejtěsnější souboj historie

Jako mimořádně těsný souboj bez jasného favorita vidí druhé kolo slovenských prezidentských voleb výzkumné agentury. Podle modelu NMS Market Research by zvítězil exministr zahraničí Ivan Korčok s podporou 51,7 procenta. Jeho soupeře a předsedu parlamentu Petera Pellegriniho by volilo 48,3 procenta respondentů. Agentury Median SK a Focus však mezi oběma naměřily menší rozdíl a jejich pořadí opačně. Agentura Ipsos pak naměřila takřka remízu.

Aktualizováno Bratislava (Aktualizováno: 14:15 3. 4. 2024) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V úterý večer zveřejnily své sondáže agentury Focus a NMS Market Research, během středy pak i Median SK pro veřejnoprávní RTVS a Ipsos pro Denník N. Zbylá agentura AKO má čas do půlnoci, od čtvrtka totiž platí 48hodinové předvolební moratorium.

Téměř polovina Čechů vnímá kroky Ficovy vlády jako ohrožení demokracie na Slovensku, ukázal průzkum

Číst článek

Všem čtyřem agenturám vyšly mezi oběma finalisty minimální rozdíly. Zatímco Focus a Median SK mírně favorizují Pellegriniho a rozdíl mezi oběma kandidáty činí 1,6 procentního bodu, respektive 2,2, tak u NMS Market Research je napřed Korčok a rozdíl tvoří 3,4 procentního bodu. V modelu Ipsosu vyšel výsledek 50,1 procenta pro Korčoka a 49,9 procenta pro Pellegriniho, prakticky tak jde o remízu.

Ve všech případech jde o rozdíl v rámci statistické odchylky, nelze tak na základě dat říci, kdo je větším favoritem.

„Souboj o budoucího prezidenta bude nejtěsnější v historii a opravdu může rozhodnout každý hlas,“ burcuje své podporovatele na sociálních sítích Peter Pellegrini.

Nasdílel si také průzkum agentury Focus, který jej velmi těsně favorizuje.

Korčok se na svém facebooku naopak pochlubil výsledkem agentury NMS Market Research, jejíž model pro druhé kolo zase těsně favorizuje jeho. „Podle nejnovějšího průzkumu jsme poprvé předběhli Petra Pellegriniho. Výsledek je proto v našich rukou,“ uvedl.

Model NMS je skutečně prvním z asi dvou desítek modelů souboje Korčoka s Pellegrinim, které slovenské výzkumné agentury od loňského podzimu mezi tímto duem favoritů měřily a exministr zahraničí v něm vítězí. Ve středu se k němu přidal i model Ipsosu, který však kvůli miniaturnímu rozdílu lze považovat spíše jako remízu než za Korčokovo vedení.

Korčok je v klidu, panikaří Pellegrini? Vládní tábor vsadil před druhým kolem volby prezidenta na strach

Číst článek

Analytik NMS Mikuláš Hanes uvedl, že Korčokovi se podařilo přesvědčit ty voliče, kteří se březnového prvního kola prezidentských voleb nezúčastnili. Toto kolo vyhrál Korčok s nečekaně vysokým náskokem téměř 124 tisíc hlasů právě před Pellegrinim.

Korčokovi také model měří vyšší voličské jádro, přesvědčených o jeho volbě je 37,3 procenta podporovatelů, zatímco u Pellegriniho jde o 33,5 procenta.

Model NMS rovněž ukázal, že Pellegrinimu se daří mobilizovat voliče neúspěšného prezidentského kandidáta Štefana Harabina. Ten v prvním kole skončil na nepostupovém třetím místě, když dostal přes 264 tisíc hlasů. Ke druhému kolu se chystají zhruba tři čtvrtiny z nich a 93 procent by mělo dát hlas Pellegrinimu.

Ředitel agentury Ipsos Jakub Hankovský pro Denník N popsal, že favorit druhého kola nejspíš nebude známý ani po všech zveřejněných průzkumech a modelech. „Rozdíly jsou malé a takto těsný souboj jsme ještě neměli.“

Jinak bývají druhá kola slovenských prezidentských voleb spíše jasnou záležitostí. Nejtěsnějším soubojem byl v roce 2009 duel Ivana Gašparoviče s Ivetou Radičovou, který tehdejší prezident vyhrál se ziskem 55,5 procenta hlasů. V absolutním čísle šlo o rozdíl přes 160 tisíc hlasů.

Jakub Grim Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme