Sto tisíc za přetížený kamion i stovka za stání na přechodu. Kolik v Praze zaplatíte za přestupky?

Nejshovívavější jsou policisté u dopravních přestupků, jejichž následky dopadají na chodce. Nejtvrději naopak trestají nedání přednosti zprava či špatné odbočení vlevo – chyby, které nejčastěji vedou k nehodě. Vyplývá to z analýzy datového týmu Českého rozhlasu.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bloková pokuta sto tisíc korun. Padla 6. ledna 2022 deset minut před sedmou hodinou večer na dálnici D1 ve směru na Brno. Místo a výše pokuty prozrazují, o jaký přestupek šlo, přestože policisté paragraf neuvádí.

„Stotisícové pokuty dáváme za to, když řidič odmítne kontrolní vážení vozidla,“ odpovídá Jan Daněk z Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy. „Máme tým, který auta váží, a pokuty spojené s překročenou hmotností patří k nejvyšším.“

Stotisícový bloček na dálnici pražští policisté ve stejném roce udělili ještě dvakrát. Ukazuje to seznam všech přestupků, které loni trestala státní policie v Praze. Datoví novináři Českého rozhlasu jej získali pomocí zákona o svobodném přístupu k informacím.

U většiny porušení zákona známe místo, datum, čas, paragraf, sankci a v případě blokové pokuty její výši. Občas chybí citace porušeného zákona, přesná adresa či výše pokuty. Celkově ale data poskytují dobrou představu, jak policisté při řešení dopravních nekalostí postupují.

Data o dopravě ve čtyřech metropolích

Během letošního května a června podali datoví novináři Českého rozhlasu osm shodných žádostí o seznam všech dopravních přestupků v roce 2022. Mířily na čtyři největší města – Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň, vždy na státní i městskou policii. Cílem bylo srovnat, jak se kde s houstnoucí dopravou vypořádávají.

Šest z osmi adresátů data poskytlo, pražští a plzeňští strážníci je zpoplatnili a nadřízené orgány jejich postup potvrdily. Redakce webu iROZHLAS.cz za poskytnutí dat nezaplatila a nemá je k dispozici. Zbývajících šest datasetů – vyčištěných a ve stejné struktuře – během podzimu najdete na redakčním GitHubu. Zatím dáváme k dispozici odpověď na infožádost, originální a pročištěná data pražského ředitelství PČR. 

Pražští policisté jsou také jediní, kteří poskytli výši blokových pokut, pitvanou v tomto článku.

Na místě za 44 milionů

Nejprve naznačíme obrysy: za rok 2022 zaznamenala Policie České republiky v Praze 117 tisíc přestupků, z nich 90 tisíc případů za 44 milionů korun skončilo blokovou pokutou. Na místě policisté vyřešili 82 procent porušení zákona, dalších 14 procent poslali do správního řízení a čtyři procenta odložili. Přestupky, které skončily pouze napomenutím, v Praze neevidují. Průměrná pokuta dosahuje 492 korun, mediánová 500 korun.

Policisté rozdali ještě 51 tisíc pokut z rychlostních radarů na dálnici D0, tedy vnějším pražském okruhu. Ty evidují zvlášť, v analyzovaných datech nejsou.

V následujících grafech ukazujeme počet a výši blokových pokut. U většiny přestupků znamená počet pokut totéž, co počet zjištěných porušení předpisů. U části se ovšem bloková pokuta využívá málo nebo vůbec – správním řízením typicky končí jízda pod vlivem, odmítnutí testu na alkohol či situace, kdy kontrolovaný řidič nevlastní řidičský průkaz. Neohlášení dopravní nehody a ujetí od nehody zase obvykle čeká odložení. U nich se v grafech objevují jen desítky pokut nebo chybí úplně. 

Přetížené kamiony patří k nejdražším, ale také nejvzácnějším přestupkům. Policisté v datech evidují pouhých 18 případů. Do stejného šuplíku nicméně patří další desítky či nižší stovky případů, u kterých chybí citace paragrafu, ale střetává se vysoká částka a umístění na dálnici.

Další drahý, ale řídký přestupek je neohlášení nehody. Podle Daňka k němu typicky vede situace, kdy řidič poškodí stojící vozidlo a od nehody ujede. Pokud jej policisté například pomocí kamerového záznamu vypátrají, obvyklá pokuta je 2500 korun, ale může být i dvojnásobná.

„Nesprávné odbočení vlevo nebo nedání přednosti zprava typicky vedou k dopravní nehodě,“ vysvětluje Jan Daněk z pražského policejního ředitelství, proč právě za ně padají nejvyšší pokuty. „Výše pokuty odpovídá tomu, co řidič způsobil.“

Chodci na chvostu

Ve spodní části kontinua jsou nejčastěji přestupky, které se týkají parkování. Mezi státní a městskou policií v českých městech obvykle platí koordinační dohoda, podle které policisté řeší přestupky za jízdy a strážníci parkování. Přesto i v datech státní policie najdeme tresty za stání či zastavení.

„Koordinační dohodu máme i v Praze,“ potvrzuje Daněk. „Policisté ale musí řešit každé protiprávní jednání, které zjistí nebo je jim oznámeno. Patří k němu i špatné parkování, proto jsou v datech i tyto přestupky. Nicméně tato oblast je spíš v gesci městské policie, proto těchto přestupků neřešíme tolik.

Jak důkladně parkování řeší strážníci, nevíme. Přestože jsme státní i městské policii adresovali žádost ve stejném znění, strážníci za srovnatelná data naúčtovali částku 18 tisíc korun. Více vysvětlujeme v boxu Data o dopravě ve čtyřech metropolích.

Nejméně trestané přestupky jsou ty, jejichž následky obvykle dopadají na chodce: neoprávněné užití chodníku, nepovolený vjezd do pěší zóny, parkování na přechodu. Za nedání přednosti na přechodu policie eviduje pouze sedm desítek pokut. Podobná situace se ovšem netýká jen Prahy, ale také dalších měst.

„Na tohle neumím odpovědět,“ reaguje Daněk. „Musel bych se podívat každému policistovi do hlavy. Ale pokud zrovna jedou třeba ke rvačce a míjí špatně zaparkované auto, logicky ho nechají být.“

Výše pokuty? Pevná taxa není

Nejčastějším přestupkem je obecné porušení dopravních předpisů. Podle Daňka jde většinou o porušení pravidel stanovených dopravní značkou. Jakou značkou, ovšem státní policie neeviduje, pro jemnější rozlišení by musela otevřít dokumentaci každého přestupku zvlášť.

Co do frekvence následuje špatný technický stav vozidla. Pod paragrafem se skrývá vše od měkkých pneumatik přes prasklou žárovku po propadlý technický průkaz.

Mezi ostatní jsme sesypali přestupky, kterých policisté za celý rok evidovali desítky či nižší stovky případů. Srovnatelně, pět tisíc, je ovšem také těch, u kterých policisté porušený paragraf neuvedli. Mezi nimi jsou vysoké pokuty za přetížené kamiony z úvodu článku, které táhnou nahoru průměrnou sankci.

„Výše pokuty se řídí rozhodnutím policisty na místě,“ vysvětluje Daněk vysokou variabilitu u výše sankcí – například u porušení povinnosti dát přednost zprava se pokuty pohybují od stovky do 2500 korun bez tendence shlukovat se na některé částce. „Záleží na osobě pachatele, jeho minulosti, místě spáchání přestupku, jak moc byla ohrožena bezpečnost provozu a tak dále. Na základě toho všeho policista rozhodne o výši pokuty.

Jan Boček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme