V Česku 75 procent výuky stále probíhá tak, že učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou se stejným obsahem činnosti. Jak jednosměrný výklad od tabule zpestřit?
V pátek začínají přijímací zkoušky na střední školy. Podle psycholožky Veroniky Pavlas Martanové mohou dětem proti úzkostem a stresu pomoct například jednoduchá dýchací cvičení.
Uchazeči si mohli letos nově podat tři přihlášky místo dvou. I proto je podle mluvčí Cermatu Jany Patákové vyšší počet přihlášek na jednotlivé obory. Žáci určovali, na kterou školu chtějí nejvíce.
„Za úplně nejdůležitější považuji učit děti o bezpečnosti na internetu a na počítači, protože dnes jsou ty hrozby obrovské,“ zdůrazňuje Dominik Simon ze ZŠ Antonína Baráka v Lovosicích.
Kdo je v pohodě, lépe se učí. Kdo je v pohodě, lépe učí. Wellbeing na školách – duševní zdraví jako priorita ministerstva školství. Je to tak doopravdy?
V úterý se do systému zaregistrovalo kolem 142 tisíc uchazečů, což zásadně převýšilo původní odhad 135 tisíc. Na jaké věkové skupině žáků se počet navýšil se ale podle ředitele Cermatu zatím neví.
„Mládež potřebuje svůj vyjadřovací kód. Je pro ně vítané, aby jim ostatní nerozuměli, podobně jako jiné generace,“ míní jazykovědkyně Michaela Lišková.
V Česku bude v roce 2030 chybět až 100 tisíc řemeslníků. Zatímco instalatérští učni by v brzké době mohli díru na trhu zaplnit, klempířských, tesařských nebo pokrývačských učňů by školy přivítaly víc.
Policie prověřuje otravu několika žáků základní školy, kteří se předávkovali želé bonbony s obsahem látky HHC. Podle protidrogového koordinátora Jindřicha Vobořila (ODS) pomůže větší kontrola státu.
Připravovaná reforma vzdělávání na základních školách má do výuky vnést téma duševního vzdělávání. Učitelé by se měli více zaměřit na empatii a emoční vzdělávání žáků. Reforma má platit od září 2027.
V českých školách ubyl celkový počet ukrajinských dětí, nejspíše se vrátily na Ukrajinu. Jejich docházka se ale zvýšila. Do základních škol je zapsaných 97 procent Ukrajinců ve věku od 6 do 15 let.
„Dítě se musí velmi brzo rozhodnout o velmi úzké specializaci. Máme 280 oborů, mezi kterými si žák v deváté třídě vybírá, a to je z mého pohledu špatně,“ kritizuje poslankyně Renata Zajíčková.
Výzkumníci z Valencijské univerzity zjistili, že dlouhodobé čtení tisku šestkrát až osmkrát zvyšuje schopnost porozumět textu oproti jeho čtení v digitální formě.
Mezinárodní průzkum ukázal, že čeští školáci mají nejhorší výsledky v matematice za posledních 20 let. Podle sociologa Daniela Prokopa je ale nutné zkoumat úpadek školství jako dlouhodobý problém.
Deník Washington Post označil jeho knihu za „triumf kritického myšlení“. Americký profesor kognitivní psychologie Daniel T. Willingham se zkrátka umí dobře ptát, a navíc dobře vysvětlovat.
„Kuchařky berou 20 000, možná i míň. Podle mě musíme hledat systém, aby školy a zřizovatelé v menších obcích spolupracovali na tom, aby měli jednu jídelnu, rozváželi obědy,“ navrhuje Daniel Prokop.
Málokterého ministra zajímá, co o budoucnosti říkají ti, kteří zatím nevolí. Ne, že by české děti strádaly, ale jaksi nejsou šťastné. Průzkum UNICEF se jich proto přímo ptá, jak se jim v Česku žije.
„Pro někoho je jeden kroužek moc a pro někoho tři kroužky málo. Záleží to na každém dítěti, je to individuální,“ říká předseda Sdružení pracovníků domů dětí a mládeže, Libor Bezděk.
„Médii proběhly příklady cvičení, které byly označeny jako sporné nebo že by je žáci v té třídě umět neměli. Všechny úlohy byly v pořádku a v souladu s rámcovými vzdělávacími programy,“ říká ředitel.
Důvodem je nejen demografická křivka, kdy se na školy hlásí silné populační ročníky, ale i fakt, že spolu s rozšířením vysokoškolského vzdělání v minulých letech nedošlo i k úpravě středoškolského.
V mezinárodním srovnání si české děti vedou docela dobře ve skoku dalekém. Výrazně horší výsledky měly ve člunkovém vytrvalostním běhu, kde více než polovina dětí spadá do kritické úrovně dovedností.